Ürün Sepetinize Başarıyla Eklendi
Hanefi Usulünün Kurucularından Debusi ve Usul Anlayışı - Halkkitabevi

Hanefi Usulünün Kurucularından Debusi ve Usul Anlayışı

Stok Kodu
9789755484488
Boyut
16x24
Sayfa Sayısı
344
Baskı
1
Basım Tarihi
2017-12
Resimleyen
15cd614390094a48acd3d0c1dcb70109
Kapak Türü
Ciltsiz
Kağıt Türü
2. Hamur
Dili
Türkçe
280,00TL
%23 İNDİRİM
215,60TL
Taksitli fiyat : 9 x 26,35TL
Stokta var
9789755484488
737480
Hanefi Usulünün Kurucularından Debusi ve Usul Anlayışı
Hanefi Usulünün Kurucularından Debusi ve Usul Anlayışı
215.60

Maveraünnehirli Hanefi alim Kadı Ebu Zeyd ed-Debusî (430/1039), Hanefi mezhebi usul tarihinde bir dönüm noktası teşkil eder. Debusi, Hanefi mezhebinin entelektüel olarak Irak bölgesinden Maveraünnehir bölgesine taşındığı bir dönemde, hicri dördüncü asrın sonu-beşinci asrın başında yaşamıştır. İlk kez Ebu Bekir el-Cessas (370/981) tarafından el-Fusul fi'l-usul'de bütün hatlarıyla ortaya konulmuş bulunan Hanefi fıkıh usulü anlayışı, Debusî'nin usul eseri Takvimü'l-edille'de klasik tarzına çok daha yakın bir noktaya gelmiştir.

Debusi eserinde, Cessas'ın aktardığı uzun tartışma ve polemikleri çıkarmış, çok daha sade, sistematik ve bütüncül bir örgü ile usûl anlayışını ortaya koymuştur. Ayrıca Hanefi usulünün Irak bölgesindeki teşekkül döneminde büyük oranda etkili olmuş olan Mutezile ekolü ile ayrışma sürecinde de Debûsî geçiş dönemini temsil eder. Bu doğrultuda Debûsî, kelâm konusu sayılabilecek meselelerin büyük çoğunluğuna eserinde yer vermemesine karşılık; beyan teorisi, ehliyet bahisleri, aklî hüccetler gibi konuları da ilk kez usûl literatürüne dahil etmiştir. Böylece sonraki Hanefî usûl eserlerinin tasnif ve kapsamında belirleyici rol oynamıştır.
Ebu Zeyd ed-Debusî'nin Takvîmü'l-edille adlı eseri, yazıldıktan hemen sonra hem Hanefi mezhebi içerisinde, hem de diğer mezheplere mensup âlimler arasında büyük yankı bulmuştur.

Hanefi usul klasiklerinin müellifleri Serahsi (483/1090) ve Pezdevi (482/1089), usul eserlerinde Debusi'den büyük oranda etkilenmişler; yine Hanefi usûcüsü Alaüddîn es-Semerkandi (539/1144) ise Debusi'ye alternatif bir usul eseri ortaya koymaya çalışmıştır. Bunun yanında Şafii mezhebinden Sem'ani (489/1096) ve Gazali (505/1111), Debusi'ye cevap mahiyetinde müstakil eserler kaleme almışlardır.

Kapat